Matkailua, joogaa, mansikoita, enkeleitä, luomua. Hetkiä, ajatuksia ja elämää.

torstai 31. lokakuuta 2019

Kolmas salaisuus

Ykseyteen johtaa neljä polkua

Kaikki tästä eteenpäin esiteltävät henkiset salaisuudet edellyttävät että hyväksyt yhden todellisuuden olemassaolon. Jos yhä vielä ajattelet sen olevan toisten vaalima ajatus, ei kokemuksesi elämästä muutu. Yksi todellisuus ei ole ajatus. Se on ovi täysin uuteen tapaan osallistua elämään.


Aivot ovat kvanttikone: ne luovat jo kaiken mitä näet, kuulet, kosketat, maistat ja haistat. Sittenkin kun olet saavuttanut viisauden ja oivallat, että omat aivosi tuottavat kaiken sinua ympäröivän, luomisen hallintakytkin pysyy saavuttamattomissa. On kuitenkin olemassa keino. Jokaisen kokemuksen takana on kokija, joka tietää mitä tapahtuu. Jos pystyn olemaan siellä, missä kokijakin, olen tyynessä pisteessä, jonka ympäri koko maailma pyörii. Sinne pääseminen on prosessi, joka alkaa läsnä olevasta hetkestä.


Jokainen kokemus tulee kohdallemme jollakin neljästä tavasta. Se tulee joko tunteena, ajatuksena, toimintana tai vain aistimuksena olemisesta. Odottamattomina hetkinä kokija on tavallista paremmin läsnä näissä neljässä seikassa. Kun niin tapahtuu, tunnemme muutoksen, hienoisen eron tavalliseen todellisuuteen verrattuna. Seuraavana on luettelo tällaisista hienovaraisista muutoksista, joita olen muutamien viikkojen aikana merkinnyt muistikirjaani:

TUNTEET
Keveys kehossani.
Virtaava tunne kehossa.
Tunne, että kaikki on hyvin, että olen kotona maailmassa.
Täydellinen rauha.
Tunnen seisahtuvani ja rauhoittuvani kuin auto, joka liukuu vauhdista pysähdyksiin.
Tunne, että laskeudun pehmeään kohtaan, jossa olen turvassa. 
Tunne, että en ole mitä näytän olevan, että olen näytellyt roolia, joka ei ole todellinen minä. 
Tunne, että taivaan tai peilin tuolla puolen on jotakin.

AJATTELU
"Tiedän, että olen enemmän kuin luulen tietäväni."
"Minun täytyy ottaa selvää, mikä on todellista."
"Minun täytyy ottaa selvää, kuka todella olen.
Mieleni levottomuus vähenee, se tahtoo rauhoittua.
Sisäiset äänet ovat käyneet hyvin hiljaisiksi.
Mielessäni tapahtuva keskustelu on yhtäkkiä vaimennut.

TOIMINTA
Yhtäkkiä tunnen, että tekoni eivät ole omiani.
Tunnen suuremman voiman tekevän työtä kauttani.
Tekoni tuntuvat symbolisoivan sitä, kuka olen ja miksi olen täällä. 
Toimin täydellisestä eheydestä. 
Lakkasin hallitsemasta, ja se mitä halusin, tuli minulle itsestään. 
Lakkasin kamppailemasta, ja asiat sujuivat paremmin sen sijaan että olisivat menneet pieleen. 
Toimintani on osa suunnitelmaa, jota tuskin pystyn havaitsemaan, mutta tiedän sen olevan olemassa. 

OLEMINEN
Tajuan, että minusta pidetään huolta. 
Tajuan, että elämälläni on tarkoitus, että minulla on merkitystä. 
Tunnen, että sattumalta eteen tulevat tapahtumat eivät ole irrallisia vaan ne muodostavat hienosyisiä kokonaisuuksia. 
Näen olevani ainutlaatuinen. 
Tajuan, että elämä kykenee ohjaamaan itseään. 
Tunnen vetoa kohti kaiken keskipistettä. 
Tajuan hämmästellen, että elämä on äärimmäisen antoisaa.


Kun kyllästyt sydänjuuriasi myöten maailman väkivaltaan ja erimielisyyksiin, ainoa vaihtoehto on alusta aloittaminen. Et enää katsele heijastumia vaan käännyt kohti sisäistä alkulähdettä. Maailmankaikkeus on neutraali, kuten kaikki peilit. Se heijastaa kaiken, mitä sen edessä on, vääristelemättä ja tuomitsematta. Ratkaisevan luopumisen askeleen olet ottanut silloin, kun pystyt luottamaan siihen. Olet luopunut uskomuksesta, että olet ulkoisen maailman vallassa. Tähän pätee sama kuin kaikkeen muuhunkin ykseyteen johtavalla polulla: totuuden eläminen tekee siitä totta.


Deepak Chopra: Salaisuuksien kirja

Ei kommentteja: