Matkailua, joogaa, mansikoita, enkeleitä, luomua. Hetkiä, ajatuksia ja elämää.

lauantai 22. helmikuuta 2020

Tasapaino





Yin ja yang: hiljaisuus ja ääni, kuuntelu ja puhe, oleminen ja tekeminen, uloshengitys ja sisäänhengitys, laskeutuminen ja kohoaminen, passiivinen ja aktiivinen, feminiini ja maskuliini, maa ja taivas, syksy ja kevät, vesi ja tuli, kuu ja aurinko, yö ja päivä, pimeys ja valo - kaikessa ja kaikissa meissä.

Mua on aina viehättäneet tietyllä tapaa naiselliset miehet, noin niinkuin ulkoisesti. Sirot, kauniit ja sulavaliikkeiset. Sisäistä aspektia en ole nuoruudessa juurikaan ajatellut, mutta nyt vanhemmiten olen oivaltanut että sisäpuoli onkin paljon tärkeämpi kuin ulkopuoli. Muutuin itse liian maskuliiniseksi - minä teen, minä hoidan, koska vain minä osaan. On täytynyt opetella lempeyttä, pehmeyttä, pysähtymistä, ja myös sitä kuuntelemista, vaikka tärkeämmältä olisi tuntunut tulla itse kuulluksi, se kun on sellainen asia jota en ole paljon päässyt kokemaan. Piti ensin opetella kuuntelemaan itseään. 

Feminiinisyys on nyt kovassa nousussa kaikkialla - myös miesten keskuudessa - ja hyvä niin, ehkä tasapainosta tulee joskus normi kaikkien meidän maailmassa.

2 kommenttia:

Tillariina kirjoitti...

Minua pelottaa hieman tietynlainen sukupuolettomuuden ihannointi, mihin törmää joka paikassa. Toisaalta en ole kovin vahvasti erotellut ihmisiä miehiin ja naisiin. Olen itse siinä iässä oleva nainen, että minulla ei ikään kun enää ole sukupuolta. Olen näkymätön monella tapaa. Itse en niin ajattele, mutta muut.

Vianna kirjoitti...

Tämä tässä peräänkuuluttamani tasapaino ei suinkaan tarkoita sukupuolettomuutta tai sitä että miehistä pitäsi tulla naisellisia tai päinvastoin, vaan jokaisessa ihmisessä olevien sisäisten feminiinisten ja maskuliinisten puolien tasapainoa. Feminiiniset ominaisuudet, kuten luovuus, intuitio, kyky kuunnella ja aistia ympäristöä yhdistettynä sopivaan määrään maskuliinista aikaansaavuutta ja puolensa pitämistä olis niinkuin ihanne, verrattuna siihen että olisi liikaa feminiinienergiassa - vain haaveilee eikä saa mitaan tehdyksi - tai maskuliinienergiassa - suorittaa ja puskee omasta hyvinvoinnista tai muista ihmisistä välittämättä, noin niinkuin erittäin kärjistetysti sanottuna.

Totta tuo että erityisesti naisten on ikääntyessään vaikea säilyttää näkyvyytensä yhteiskunnan silmissä, ja siksikin tämä maailman muuttuminen on erittäin tervetullutta.