Matkailua, joogaa, mansikoita, enkeleitä, luomua. Hetkiä, ajatuksia ja elämää.

keskiviikko 16. tammikuuta 2019

Kohti parempia valintoja







En tiiä miks mua huvittaa nyt laittaa tänne näitä ruokakuvia. Mietitääs asiaa hetki.

Näin vuoden alussa niin monesta tuutista tulee ruokavalistusta, että pienellä ihmisellä menee ihan pää pyörälle. Kaiken media(laihdutus)hypen lisäksi on vegaanihaastetta, pätkäpaastoa, ketogeenistä ruokavaliota ja vaikka mitä. Lisäksi itse olen hieman tutustunut joogan sisaropin ayurvedan periaatteisiin, ja yrittänyt löytää minkälaiset ruuat ja miten syötynä on parasta just mulle. Parisen vuotta ilman eläinten osia on tehnyt selväksi sen että kasvissyöjänä haluan jatkaakin. En vois enää kuvitellakaan syöväni lihaa, kala ehkä menis vielä sillontällön, olen syönytkin sitä muutaman kerran vuodessa, lähinnä hätätapauksissa.. Maitotuotteet, hmmm, maitoa en ole juonut enää aikoihin, mutta vaihtelevia määriä jukurttia ja juustoa syön edelleen jos keho vastaa kyllä, kun kysyn siltä tarviiko se niitä just nyt. Mutta munia menee joka päivä, mielellään niitä omalla viljalla ruokittujen lähiluomukanojen munia, kaupan munat jotenki vähän tökkii vaikka luomua ovatkin.

Mää oon tuota ketogeenista miettinyt ennenkin, mut joku juttu siinä on ettei se mulle tunnu hyvältä nyt. Tässä asiapitoinen haastattelu aiheesta, ja onhan se niin että kyllä nuo tulokset puhuu puolestaan. Uskon silti että paras juttu mitä ihan jokainen meistä voi itsensä hyväksi tehdä on vähentää sokerin syöntiä (ja paras teko maapallon hyväksi on vähentää tehotuotetun lihan syöntiä), sillä se ihan oikeesti on vaan tottumuskysymys, ja takuulla ihminen pärjää ilman lisättyä sokeria. Ja jännää on, kuinka hetken päästä ei edes tee yhtään mieli ostaa saatika maistaa mitään pullaa/karkkia/limsaa/herkkua ym. Mulla on täällä yks 15-vuotias koehenkilö joka on huomannut ihan saman, ja sen kuinka huono olo oikeesti tulee jos joskus vetää sokeriöverit. (Fruktoosi onkin sitte yks mitä pitäis omassa elämässä tutkia enemmän.) Kunpa kaikki oppisivat ymmärtämään kehonsa viestejä ja syömään sitä mikä tuntuu hyvältä omassa kropassa.

Ei kommentteja: