Matkailua, joogaa, mansikoita, enkeleitä, luomua. Hetkiä, ajatuksia ja elämää.

perjantai 12. syyskuuta 2014

Arvostusta!


Vuorovaikutustaidot parisuhteessa on kirjan nimi, ja hetihän sieltä löytyi paljon mietittävää.. Täytyypä tosiaan miettiä meneeköhän se meillä ihan näin, vai olisiko jossain parantamisen varaa..


Tärkeintä hyvässä vuorovaikutuksessa on, että arvostan itseäni ja arvostan kumppaniani.


Kun arvostan ja kunnioitan itseäni, suhtaudun vakavasti itseeni ja omiin tarpeisiini:
* ajatukseni ovat kuulemisen arvoisia
* tunteeni ovat tärkeitä ja ne kertovat siitä, miten koen asioita
* minulla on oikeus sekä puhua että tulla kuulluksi ja ymmärretyksi
* kanssani ei tarvitse olla samaa mieltä eikä näkemyksiäni tarvitse jakaa, mutta arvostan itseäni niin, etten salli itseäni loukattavan ja mitätöitävän
 

Kun arvostan ja kunnioitan kumppaniani, pidän kumppanini tarpeita, toiveita ja unelmia kuuntelemisen arvoisina:
* olen kiinnostunut kuulemaan, mitä hän ajattelee
* arvostan, että hän luottaa minuun niin, että kertoo minulle ajatuksistaan
* kunnioitan hänen tunteitaan viesteinä hänen sisäisestä maailmastaan
* olen utelias kuulemaan häntä, ja tahdon parhaani mukaan ymmärtää häntä, hänen mielipiteensä ovat hänen omiaan eikä minun tarvitse ajatella samalla tavalla kuin hän
* en tahdo milloinkaan loukata häntä

Ei kommentteja: